Hem / Föreningsutveckling / Medlemmar / Medlemsrekrytering

Medlemsrekrytering

De flesta föreningar har ambitionen att växa medlemsmässigt och kanske även verksamhetsmässigt. För att locka nya medlemmar till föreningen bör styrelsen ta ett beslut om en rekryteringsstrategi. Hur ska allmänheten få information om föreningen och dess verksamhet? Om föreningen har en egen hemsida är det lämpligt att presentera verksamheten och hur man kan bli medlem där. Glöm inte att allmänheten måste hitta till sidan också! 

Föreningen kan välja att besöka skolor, universitet eller arbetsplatser för att berätta om sin verksamhet. Möjligen väljer föreningen att delta eller anordna någon typ av arrangemang eller evenemang. En helt gratis och vanligt förekommande rekrytering är att nöjda medlemmar berättar om föreningens verksamhet för vänner och bekanta. Vilka metoder en förening än väljer, bör man se till att det finns ett beslutat tillvägagångssätt som föreningen arbetar efter. En uppmaning är att föreningen även ska våga prova nya typer av rekrytering. Då har man möjlighet att möta helt nya målgrupper. 

Tänk på att det kan komma personer till föreningen som är helt nybörjare i föreningslivet och som kanske inte vet vad det innebär att vara medlem. Ibland kan det krävas att styrelsen eller ledare berättar vad en ideell förening är för någonting och vilka rättigheter och skyldigheter man har som medlem. 

(Ur: Förening.se) 

Svensk Simidrotts Huvudsponsor

  • arena logga

Nationella sponsorer

  • arena logga
  • Malmsten logga

Partners

  • Fabege logga
  • Folkpool logga
  • Medley logga
  • NeH logga