Hoppkoder
Inom simhoppningen används hoppkoder som är internationellt fungerande. Dvs. fungerar som ett eget språk som alla simhoppare världen runt använder för att berätta vilka hopp de ska genomföra. Koderna är byggda efter viss struktur och här kommer en genomgång om hur de fungerar.
Inom simhoppningen finns sex olika hoppgrupper och fyra olika beteckningar för att visa stilart.
- 100 - Hopp med framåt-rotation.
- 200 - Hopp med bakåt-rotation.
- 300 - Isander/mollbergare -hopp framåt med bakåt-rotation.
- 400 - Tyska -hopp bakåt med framåt-rotation.
- 5000 - Skruvhopp
- 600 - Handståendehopp
De fyra olika stilarterna är
- A - Rak
- B - Pik
- C - Grupperad
- D - Valfri stilart
Utifrån denna grund skapas koderna för hoppen. Se exempel på sidan.
|
Exempel
103 | B | | |
Första siffran beskriver vilken hoppgrupp hopparen utgår ifrån |
Den andra siffran är oftast noll |
Tredje siffran beskriver antal halva volter hopparen vill utföra
|
Bokstaven berättar vilken stilart som hoppet ska genomföras i |
Exempel Skruvhopp
Vid skruvhopp används fyra siffror istället för tre.
5132 | D | | | |
Första siffran beskriver vilken hoppgrupp hopparen utgår ifrån. Vid skruvhopp oftast en femma, även en sexa kan användas vid skruvhopp från handstående |
Andra siffran beskriver vilken hoppgrupp som ska kombineras med skruven |
Tredje siffran beskriver antal halva volter hopparen vill utföra |
Fjärde siffran beskriver antal halva skruvar hopparen vill utföra
|
Bokstaven berättar vilken stilart som hoppet ska genomföras i |
I detta exempel önskar hopparen utföra skruvhopp kombinerat med framåt-rotation med 1½ volt. I hoppet ska två halva skruvar genomföras vilket ger totalt en hel skruv eller en 360* rotation i sidled.
Då skruven endast kan utföras i rak stil behöver hopparen kombinera med annan stilart som gruppering eller pik för att kunna göra volt-rotationer. Därav stilart D.
|