Hem / Landträning / Landträning simning

Landträning simning

Landträning Simning 

Som simidrottare är det bra att komplettera sin idrottsspecifika träning med rörlighets- och styrkeövningar för att lära sig aktivera musklerna korrekt och förbättra sin kroppskontroll. En stark och rörlig simidrottare har lättare att klara både explosivt och högintensivt arbete samt har bättre rörelsekontroll och muskelaktivering vid lågintensivt och ihållande arbete. 

Forskning visar att nedsatt muskelstyrka och en sidoskillnad på 10-15% anses vara en riskfaktor för uppkomst av skador. Även muskelförkortningar kan bidra till muskelskada. För att optimera sin utveckling bör man därför träna varierat och allsidigt. 

Som ett stöd till föreningar att arbeta med detta har Anna Lundeberg tagit fram ett landträningsmaterial för simmare. Materialet illustrerar övningar med syfte att bygga starka atleter och förebygga skadeproblematik. Materialet är gratis och finns tillgängligt för alla att ladda ner här

För föreningar med verksamhet för lite yngre simidrottare finns även ett landträningsmaterial riktat mot barn och som fokuserar på rörelseglädje. Det finns att ladda ner gratis här och kräver inga redskap till övningarna. 

 

Svensk Simidrotts Huvudsponsor

  • arena logga

Nationella sponsorer

  • arena logga
  • Malmsten logga

Partners

  • Fabege logga
  • Folkpool logga
  • Medley logga
  • NeH logga