Hem / Simkunnighet / Simmärken / Simidrottsmärken

Simidrottsmärken

Svensk Simidrott består av 5 simidrotter, simning, vattenpolo, konstsim, simhopp och öppet vatten. Här nedan visar vi upp de simidrottsspecifika simmärkena för Vattenpolo, Konstsim och Simhopp.

Vattenpolo

 

 
Vattenpolobollen Brons
Passa
Boll i flytande rockring på 2 m avstånd - 3 av 5 passningar i ringen. Grunt vatten.
Fånga 
Boll med en hand på 2 m avstånd - 3 av 5 passningar måste fångas. Grunt vatten.
Simma
15 m valfritt simsätt med boll utan att röra botten.                                    
Vattenpolobollen Silver
Passa
Boll i flytande rockring på 3 m avstånd- 3 av 5 passningar i ringen. Djupt vatten
Trampa vatten
På stället i 1 minut och håll en boll över vattenytan. Båda händerna på bollen.
Simma
25 m crawl med bollen framför huvudet.                               
Vattenpolobollen Guld
Passa
Och ta emot bollen med en hand på 2 m avstånd 2 och 2. Totalt 10 passningar, bollen får högst tappas/vidröra ytan 3 gånger.
Trampa
 vatten
15 m framåt och håll en boll ovanför vattnet med ena handen.
Skjut
Ner ett föremål från 3 m avstånd efter att ha simmat 10 m crawl med bollen framför huvudet. Upprepa fyra gånger till, minst 2 av 5 föremål ska skjutas ner.                  

Konstsim

Konstsimsmärkena är ett roligt verktyg som ska inspirera till en lekfull konstsim- och teknik inlärning. Nivån på konstsimsmärkena motsvarar utvecklingstrappan 
steg 2 och 3.

 

 

Konstsimsmärket 1 Brons

1. Sittande pik (på land)
2. Dansa fritt till musik
3. Doppa huvudet under vattnet 5 gånger med näsklämma
4. Ljushopp från bassängkanten
5. Ligga i sträckt ryggläge på land och göra standardskovling
6. Ligga i sträckt ryggläge i vattnet med flythjälp under fötterna (se grundposition 1 i Fina-boken) 

   Konstsimsmärket 1 Silver

1. Räkna till musik (klappa och stampa)
2. Plankan 10 sekunder (på land)
3. Sittande pik 10 sekunder (på land)
4. Ligga i sträckt ryggläge (i vattnet) utan flythjälpmedel (se grundposition 1 i Fina-boken)
5. Inta position köttbulle på bassängkanten och rulla i vattnet framlänges och baklänges
6. Karet (inta grundposition 15 i Fina-boken från sträckt ryggläge, rotera 180 grader och rotera tillbaka 180 grader, inta sträckt ryggläge)
7. Simma 100 meter valfritt simsätt 

 

 Konstsimsmärket 1 Guld

Visa upp ett kort musikprogram (ej räkna) med följande innehåll:

1. Dyka med huvudet före
2. Ryggbenspark, armarna sträckta längst sidan eller ovanför huvudet i en streamline-position 10 meter
3. Grupperad baklängesvolt
4. Eggtramp på stället

Samt kunna uppvisa:

1. Split- och spagatpositioner (på land, endast positionerna)
2. Brygga

 

 Konstsimsmärket 2 Brons

1. Stå på huvudet i köttbullen (fristående)  5 sekunder
2. Åka i sträckt ryggläge med huvudet först  10 meter
3. Lodläge vid vristerna 5 sekunder
4. Segelbåt (inta grundposition 14b i Fina-boken från sträckt ryggläge och tillbaka igen)
5. Snabb piknedgång (se grundrörelse 3 i Fina-boken)
6. Eggtramp sidled 10 meter 

 

 Konstsimsmärket 2 Silver

1. Stå på huvudet (fristående) 5 sekunder
2. Kick swish 10 meter
3. Lodläge med fem skoveltag (mellan vrist och knä)
4. Balettben (i den takt man kan, se figur 101 i Fina-boken)
5. Långsam piknedgång (se grundrörelse 3 i Fina-boken)
6. Eggtramp sidled med en arm upp 10 meter

 

 Konstsimsmärket 2 Guld

Visa upp ett musikprogram i takt (tränare får klappa takten) med följande innehåll: 

1. Ingång som avslutas med en landposition
2. Dyk med sträckta ben och fötter
3. Överslag framåt (valfritt tempo, se grundrörelse 6a i Fina-boken)
4. Balettben (se figur 101 i Fina-boken)
5. Upptramp utan armar
6. Eggtramp i sidled med valfri armrörelse, två armar upp

Samt kunna uppvisa:

1. Lodläge 10 stycken skoveltag (mellan vrist och knä)
2. Split- och spagatposition med rakt framben, parallella höfter och vertikal överkropp (på land)

 

Ladda ned konstsimsfoldern gratis här.

Köp konstsimsmärkena här

 

Simhopp

SVSF470

Simhoppsmärke 1

1. Stående och liggande hållning
2. Ryggliggande svankpress
3. Ryggliggande planka med lyft i fötter
4. Vristkoordination sittande i pik
5. Plankan
6. Plandyk magliggande (kant)
7. Plankdyk ryggliggande (kant)
8. 100a, händerna i midja (kant)
9. 200a, händerna i midja (kant)
10. "Köttbullen" framåt och bakår (kant) 
 SVSF471

Simhoppsmärke 2

1. Kullerbytta framåt
2. Kullerbytta bakåt
3. Bomben i tjockmatta
4. Sittande gruppering och stående pik
5. Ryggliggande gruppering med upplyft
6. Bomben framåt (kant)
7. Bomben bakåt (kant)
8. Stående farmåt och bakåt rullning i sluten pik (kant)
9. Sittrullning framåt (1 m)
10. Sittrullingar bakår (1 m)
 SVSF472 Simhoppsmärke 3
1. Rakethopp
2. Grodhopp
3. Tåhävningar plintdel, 200a
4. Studshopp
5. Grenkullerbytta
6. Rakethopp, 100a (kant)
7. Tåhävningar, 200a (kant)
8. Knäböj, 100a (kant)
9. Knäböj, 200a (kant)
10. Sviktstuds, 100a (1 m)
SVSF473 Simhoppsmärke 4
1. 010b till handstående med press
2. Koreografi armsving
3. Grupperingsstuds
4. Rulla stock
5. Sittrullningar bakåt, sträckning till armbågsstödjande
6. 010b stående (1 m)
7. 100a med armsving (1 m)
8. 200a med armsving (1 m)
9. Sviktpress (1 m)
10. Sviktstuds, 100a (3 m)
SVSF474 Simhoppsmärke 5
1. Självständigt huvudstående
2. 5102a och 5201a
3. Kullerbytta framåt i pik med helskruv
4. Sittrullningar bakåt, sträckning till axelstående, mottagning
5. Dubbelstuds, 100c
6. "Delfinhopp" (1 m)
7. 5102a (kant)
8. 5201a (kant)
9. 020c med händerna på låren (1 m)
10. Dubbelstuds, 100c (1 m)
SVSF475 Simhoppsmärke 6
1. Knäböj, 90 grader
2. Huvudstående med piklyft
3. Grupperingskickar på plintdel
4. Grupperingssträckningar
5. Koregrafi tvåstegssats
6. Knädöj, dubbela armssving, 100a (1 m)
7. 100b (1 m)
8. 200b (1 m)
9. Dubbelstuds, dubbel armsving, 100a (1 m)
10. Tvåstegssats, 100a (1 m)
SVSF476 Simhoppsmärke 7
1. Brygga
2. Pik
3. Enbenstående balans
4. Grupperingar ribbstol
5. Handstående mot vägg
6. 010c sittande (3 m)
7. 010b sittande (3 m)
8. 020c sittande (3 m)
9. 020b sittande (3 m)
10. 020a stående (3 m)
SVSF477 Simhoppsmärke 8
1. Studskombination
2. 201c till rygg i tjockmatta
3. 301c till rygg i tjockmatta
4. 401c med pass
5. Självständigt handstående
6. 010a stående (3 m)
7. 201c sittlandning (kant)
8. 301c sittlandning (kant)
9. Bukis framåt och bakåt (kant)
10. 611c sittlandning (kant)
SVSF478 Simhoppsmärke 9
1. Handstående med axeltryck
2. Pikeups
3. Slitt
4. Spagat
5. Grenbrytning med pass
6. 101c (1 m)
7. 301c (1 m)
9. 401c (1 m)
10. 612c (5 m)
SVSF479 Simhoppsmärke 10
1. 102c till tjockmatta
2. 202c till tjockmatta
3. 5211a till tjockmatta
4. Pikeups ribbstol
5. Handstående med pikstuds
6. 102c (1 m)
7. 202c (1 m)
9. 402c (1 m)
10. 5211a (1 m)

Nationella sponsorer

  • arena logga
  • Malmsten logga

Våra partners

  • Fabege logga
  • Folkpool logga
  • Medley logga
  • NeH logga