Simidrottsmärken
Svensk Simidrott består av 5 simidrotter, simning, vattenpolo, konstsim, simhopp och öppet vatten. Här nedan visar vi upp de simidrottsspecifika simmärkena för Vattenpolo, Konstsim och Simhopp.
Vattenpolo
![]() |
Vattenpolobollen Brons
Boll i flytande rockring på 2 m avstånd - 3 av 5 passningar i ringen. Grunt vatten.Passa Fånga Boll med en hand på 2 m avstånd - 3 av 5 passningar måste fångas. Grunt vatten. Simma 15 m valfritt simsätt med boll utan att röra botten.
|
![]() |
Vattenpolobollen Silver
Passa Boll i flytande rockring på 3 m avstånd- 3 av 5 passningar i ringen. Djupt vatten Trampa vatten På stället i 1 minut och håll en boll över vattenytan. Båda händerna på bollen.
Simma 25 m crawl med bollen framför huvudet.
|
![]() |
Vattenpolobollen Guld Passa Och ta emot bollen med en hand på 2 m avstånd 2 och 2. Totalt 10 passningar, bollen får högst tappas/vidröra ytan 3 gånger. Trampa vatten 15 m framåt och håll en boll ovanför vattnet med ena handen.
Skjut Ner ett föremål från 3 m avstånd efter att ha simmat 10 m crawl med bollen framför huvudet. Upprepa fyra gånger till, minst 2 av 5 föremål ska skjutas ner.
|
Konstsim
Konstsimsmärkena är ett roligt verktyg som ska inspirera till en lekfull konstsim- och teknik inlärning. Nivån på konstsimsmärkena motsvarar utvecklingstrappan
steg 2 och 3.
![]() |
Konstsimsmärket 1 Brons 1. Sittande pik (på land) |
![]() |
Konstsimsmärket 1 Silver 1. Räkna till musik (klappa och stampa) |
![]() |
Konstsimsmärket 1 Guld Visa upp ett kort musikprogram (ej räkna) med följande innehåll: 1. Dyka med huvudet före Samt kunna uppvisa: 1. Split- och spagatpositioner (på land, endast positionerna) |
![]() |
Konstsimsmärket 2 Brons 1. Stå på huvudet i köttbullen (fristående) 5 sekunder |
![]() |
Konstsimsmärket 2 Silver 1. Stå på huvudet (fristående) 5 sekunder |
![]() |
Konstsimsmärket 2 Guld Visa upp ett musikprogram i takt (tränare får klappa takten) med följande innehåll: 1. Ingång som avslutas med en landposition Samt kunna uppvisa: 1. Lodläge 10 stycken skoveltag (mellan vrist och knä) |
Ladda ned konstsimsfoldern gratis här.
Köp konstsimsmärkena här
Simhopp
![]() |
Simhoppsmärke 1 1. Stående och liggande hållning
2. Ryggliggande svankpress
3. Ryggliggande planka med lyft i fötter
4. Vristkoordination sittande i pik
5. Plankan
6. Plandyk magliggande (kant)
7. Plankdyk ryggliggande (kant)
8. 100a, händerna i midja (kant)
9. 200a, händerna i midja (kant)
10. "Köttbullen" framåt och bakår (kant)
|
![]() |
Simhoppsmärke 2 1. Kullerbytta framåt
2. Kullerbytta bakåt
3. Bomben i tjockmatta
4. Sittande gruppering och stående pik
5. Ryggliggande gruppering med upplyft
6. Bomben framåt (kant)
7. Bomben bakåt (kant)
8. Stående farmåt och bakåt rullning i sluten pik (kant)
9. Sittrullning framåt (1 m)
10. Sittrullingar bakår (1 m)
|
![]() |
Simhoppsmärke 3
1. Rakethopp
2. Grodhopp
3. Tåhävningar plintdel, 200a
4. Studshopp
5. Grenkullerbytta
6. Rakethopp, 100a (kant)
7. Tåhävningar, 200a (kant)
8. Knäböj, 100a (kant)
9. Knäböj, 200a (kant)
10. Sviktstuds, 100a (1 m)
|
![]() |
Simhoppsmärke 4
1. 010b till handstående med press
2. Koreografi armsving
3. Grupperingsstuds
4. Rulla stock
5. Sittrullningar bakåt, sträckning till armbågsstödjande
6. 010b stående (1 m)
7. 100a med armsving (1 m)
8. 200a med armsving (1 m)
9. Sviktpress (1 m)
10. Sviktstuds, 100a (3 m)
|
![]() |
Simhoppsmärke 5
1. Självständigt huvudstående
2. 5102a och 5201a
3. Kullerbytta framåt i pik med helskruv
4. Sittrullningar bakåt, sträckning till axelstående, mottagning
5. Dubbelstuds, 100c
6. "Delfinhopp" (1 m)
7. 5102a (kant)
8. 5201a (kant)
9. 020c med händerna på låren (1 m)
10. Dubbelstuds, 100c (1 m)
|
![]() |
Simhoppsmärke 6
1. Knäböj, 90 grader
2. Huvudstående med piklyft
3. Grupperingskickar på plintdel
4. Grupperingssträckningar
5. Koregrafi tvåstegssats
6. Knädöj, dubbela armssving, 100a (1 m)
7. 100b (1 m)
8. 200b (1 m)
9. Dubbelstuds, dubbel armsving, 100a (1 m)
10. Tvåstegssats, 100a (1 m)
|
![]() |
Simhoppsmärke 7
1. Brygga
2. Pik
3. Enbenstående balans
4. Grupperingar ribbstol
5. Handstående mot vägg
6. 010c sittande (3 m)
7. 010b sittande (3 m)
8. 020c sittande (3 m)
9. 020b sittande (3 m)
10. 020a stående (3 m)
|
![]() |
Simhoppsmärke 8
1. Studskombination
2. 201c till rygg i tjockmatta
3. 301c till rygg i tjockmatta
4. 401c med pass
5. Självständigt handstående
6. 010a stående (3 m)
7. 201c sittlandning (kant)
8. 301c sittlandning (kant)
9. Bukis framåt och bakåt (kant)
10. 611c sittlandning (kant)
|
![]() |
Simhoppsmärke 9
1. Handstående med axeltryck
2. Pikeups
3. Slitt
4. Spagat
5. Grenbrytning med pass
6. 101c (1 m)
7. 301c (1 m)
9. 401c (1 m)
10. 612c (5 m)
|
![]() |
Simhoppsmärke 10
1. 102c till tjockmatta
2. 202c till tjockmatta
3. 5211a till tjockmatta
4. Pikeups ribbstol
5. Handstående med pikstuds
6. 102c (1 m)
7. 202c (1 m)
9. 402c (1 m)
10. 5211a (1 m)
|