Hoppa till sidans innehåll

Simkampen ska inspirera Sveriges skolungdomar till att simma mera

16 FEB 2016 14:23
Nu startar Simkampen, ett landsomfattande initiativ för Sveriges alla skolor. Projektet är inspirerat av Skoljoggen och kommer vara en årligen återkommande aktivitet för att få fler skolungdomar intresserade av simning. Bakom Simkampen står Svenska Simförbundet, Skolidrottsförbundet och Coca-Cola i Sverige.


  • Uppdaterad: 16 FEB 2016 14:28

Målet med Simkampen är att skolungdomar, genom träning och lek, ska hitta glädjen att utveckla sin simning. Skolidrottsförbundet bjuder tillsammans med Svenska Simförbundet in Sveriges skolor till aktiviteter i simhallar över hela landet.I första omgången genomförs Simkampen som ett pilotprojekt bland 10 skolor, men målet för 2016 är att minst 30 000 högstadieelever, det vill säga cirka 1 200 skolklasser ska delta.

Det finns ett behov av fler aktiviteter kopplade till simning i undervisningen.I en undersökning som vi genomfört bland landets idrottslärare var hela 82 procent positiva till nya simaktiviteter för eleverna. Vi hoppas därför att Simkampen kan bli en årligt återkommande aktivitet på landets skolor, säger Pär Ånell, generalsekreterare för Skolidrottsförbundet.

Tanken är att göra simhallen till en naturlig träningsplats för alla oavsett tidigare
erfarenhet. Förutom simning kommer eleverna även att ha möjlighet att arbeta
med kost och hälsa kopplat till Simkampen genom utbildningsmaterial skapat av
Svenska Simförbundet och Coca-Cola i Sverige.

Enligt den svenska läroplanen ska elever i årskurs sex vara simkunniga, vilket innebär att de ska kunna simma 200 meter, varav 50 meter i ryggläge. Skolverkets undersökning från 2014 visar att fem procent av eleverna i årskurs sex, det vill säga 4 500 elever, inte klarade kraven. Idrottslärare efterfrågar därför mer stöd i
simundervisningen, framförallt genom fler tillfällen i simhallarna.
Att simma är fantastiskt samtidigt som det gör att man känner sig trygg i
miljöer nära vatten. Vattenvana gör dig också till en viktig kompis om det
skulle uppstå en nödsituation. Därför är simkunnighet avgörande både för barn
och vuxna. Trots att det idag står i läroplanen att eleverna ska vara simkunniga i årskurs sex, är det fortfarande många barn och ungdomar som inte
kan simma, säger Bengt Jönsson, förbundschef Svenska Simförbundet.

Som en del i Coca-Cola i Sveriges arbeta med att uppmuntra till en aktiv livsstil
startades 2013 initiativet Simma Sverige tillsammans med Svenska Simförbundet.
Målet är att få 120 000 svenskar att börja motionssimma fram till 2020. Genom
Simkampen görs nu ytterligare satsningar för att få fler barn och ungdomar att
upptäcka simning som motionsform och öka simkunnigheten. Inspirationen kommer från Skolidrottsförbundets lyckade projekt Skoljoggen, där runt 500 000 barn och unga deltar varje år.

Simning är skonsam motionsform men framförallt en billig livförsäkring. Det är
även en färskvara som man ständigt måste underhålla. Att så många elever idag
inte kan simma är oroväckande. Vi hoppas att via Simkampen få fler ungdomar att
upptäcka glädjen i att simma, säger Rønnaug Vinje, Hållbarhetschef Coca-Cola i
Sverige.

Skribent: Anna Hammar

 

Nationell Sponsor

    arena_new_black_90web

Våra partners

Städa Sverige