Hem / Tävlingar & resultat / 12 tips till idrottsföräldrar

12 tips till idrottsföräldrar

 

  • Glöm inte att glädjen är viktigast – på alla nivåer. Även de barn som tycker om att tävla ska ha glädje i botten.
  • Äldre barn klarar av att packa väskan själv och fixa matsäcken inför lägret eller aktiviteten. Det är bra att barnet blir självständigt och tar eget ansvar för sin idrott så tidigt som möjligt.
  • Om du lägger dig i för mycket ökar pressen på barnet. Det är lätt att känslan blir ”nu när vi ställt upp så mycket vill vi gärna att du fortsätter”. Du behöver inte vara med i alla beslut och praktiska grejer, visa att detta är ditt barns val och intresse.
  • Visa gärna engagemang och glädje, men ropa inte för mycket under träningar och matcher. De flesta barn tycker ärligt talat att det känns rätt pinsamt. Låt tränaren vara coach! Ditt barn behöver dig som förälder och inte som assisterande tränare.
  • Peppa ditt barn men rikta inte bara in dig på presentationen. Fråga ”hur har du haft det?” istället för ”hur gick det på träningen?” Den senare frågan kan tolkas som att du undrar hur ditt barn presterade.
  • Alla barn är olika, en del är riktiga ”vinnarskallar” och älskar att tävla, andra ogillar att tävla men älskar ändå sin idrott. Lär dig hur just ditt barn fungerar och stå på ditt barns sida.
  • Låt ditt barn vara besviket efter en förlust, det är okej och förståeligt. Hitta inte på bortförklaringar och ursäkter för barnets skull (”du kanske är på väg att bli sjuk”) utan lär barnet handskas med både vinst och förlust.
  • Beröm ditt barn, lyft fram det som är positivt. Men ljug inte, typ ”jag såg att du var bättre än alla andra”, åtminstone äldre barn ser igenom sådant.
  • Håll dig cool som förälder, det vanligaste föräldramisstaget är att ta idrotten för allvarligt. Visa ditt barn att du inte tycker att en förlust eller annan motgång är hela världen, däremot är det förståeligt om barnet inte är lika coolt som du.
  • Se till helheten och inte bara idrotten. Hur verkar ditt barn må? Magont, stress, huvudvärk och trötthet i samband med träningar kan vara en signal på att allt inte känns okej för barnet.
  • Misstänker du att något inte står rätt till eller att pressen är för stor? Våga fråga, även om barnet kanske inte vill svara just då visar du omtanke och du ser och tolkar ditt barn.
  • Har du funderingar kring verksamheten? Har tränaren gått för långt? Ta det med tränaren – för ditt barns skull.

Tipsen kommer från bland annat häftet Vett & etikett för idrottsföräldrar.

Svensk Simidrotts Huvudsponsor

  • arena logga

Nationella sponsorer

  • arena logga
  • Malmsten logga

Partners

  • Fabege logga
  • Folkpool logga
  • Medley logga
  • NeH logga