Hoppa till sidans innehåll

5 bra övningar

18 APR 2012 13:22
Upphopp till stremline 10 st.
Syfte: Ökar spänsten i benen. En viktig övning om man vill förbättra start och vändningar. Hoppen utförs med full kraft. Ungefär 5-10 sekunder vila mellan hoppen.
.
  • Uppdaterad: 18 APR 2012 13:23


Långsamma Sit-ups 2x10
Syfte: Att kombinera både statisk och dynamisk styrka i magmusklerna. Sit-upsen ska vara snabba upp, därefter ska man hålla en stilla position i 3-5 sekunder och tillsist långsamt ner.

Plankan med extra invridningar 2 (30 sek + 10 vridningar)
Syfte: En stark bål är viktigt i simning eftersom man måste orka hålla en bra position i vattnet. Att orka trycka bak höften i bröstsim och fjärilsim gör stor skillnad tidsmässigt. Efter 30 sek plankan vänder du dig åt sidan och gör 10 invridningar med armen. Upprepa en gång på andra sidan.

Armböj3x10
Syfte: Att öka explosiviteten i axlar, bröst och triceps. Alla amböjningar ska gå långsamt ner och snabbt upp. Börja med 10 stycken med brett grepp, 10 stycken axelbreda och tillsist 10 stycken smala.

Rygg lyft3x10
Syfte: Tränar främst nedre ryggmusklerna. Händerna ska under första set vara placerade framför huvudet, i andra set vid tinningarna och i tredje set sidan om rumpan

Skribent: Anna Hammar

Postadress:
Svenska Simförbundet
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Kontakt:
Tel: 0104765300
Fax: +4687246861
E-post: info@svensksimidrott...